História značky Vespa

Milovníci nespútanej jazdy iste poznajú motorky, prilby a ostatné príslušenstvo od svetoznámej talianskej značky Vespa. Viete však, ako jej príbeh začal? Ak nie, v tomto článku sa dozviete niečo viac o jej vzniku a formovaní až do dnešnej podoby. Práve tento rok oslávila neuveriteľných 75. rokov svojej existencie a 19 miliónov vyrobených kusov skútrov.

Ako to vlastne začalo

V roku 1884 Talian Rinaldo Piaggio rozbehol podnikanie v leteckom, lodnom a železničnom priemysle. Jeho firma vyrábala konštrukcie železničných vagónov, motorov a vlakov. V roku 1921 bola v meste Pontedera postavená hlavná fabrika, v ktorej sa začali vyrábať vrtule, motory i lietadlá. Firma Piaggio patrila medzi najväčších dodávateľov lietadiel pre fašistickú armádu. Vojna bola na celú Európu katastrofálny dopad a firma Piaggio utrpela značné škody.

Po vojne sa bratia Enrico a Armando Piaggiovci rozhodli, že firmu obnovia, avšak rozhodli sa sústrediť na jednoduchšiu výrobu, a to na skútre. Cesta legendárnej Vespy sa začala už v roku 1944, kedy Enrico spolu s leteckým inžinierom Renzom Spolitim a Vittotiom Cassinim vyvinuli skúter s menom Piaggio MP5 a prezývkou Paperino. Dôvodom tejto prezývky bol jeho netypický vzhľad. Armáda však na konci vojny už nemala záujem o skútre. Enrico sa napriek tomu nevzdával a rozhodol sa, že vytvorí vozidlo na civilné používanie.

Vznik skútra MP6

Enrico ponúkol leteckému konštruktérovi, Corradinovi D’Ascaniovi prácu, avšak on motorky vôbec nemal rád. Považoval ich za nepohodlné, nepraktické a zbytočné. Keďže bol ale bez práce, ponuku prijal a navrhol isté zlepšenia ako: navrhol priamy pohon, radiacu páku premiestnil na riadidlá a taktiež sa zaslúžil o jednostranné zavesenie a odpruženie kolesa. Skutočne mu záležalo na detailoch, a preto zmenil tvar kapoty a predného krytu tak, aby sa šofér počas jazdy v mokrom prostredí nezašpinil. Tak vznikol skúter MP6 a spoločnosť Vespa.

Milovaná i nenávidená Vespa

Piaggio MP6 bol oficiálne patentovaný 23. apríla 1946 vo Florencii a skútre sa stali mimoriadne obľúbeným dopravným prostriedkom pre mužov i ženy. Spoločnosť sa doslova rozdelila na dva tábora, jedni ju milovali, iní nenávideli.

D’Ascanio a jeho široké letecké znalosti uplatnili v nezvyčajných aerodynamických tvaroch Vespy. Niet sa čomu čudovať, že ľudia boli skeptickí a rozpačití. Vždy, keď bolo verejnosti odhalené niečo, na čo nebola zvyknutá, hľadela na vec cez prsty.

Časom sa však z Vespy stala legenda a objavovala sa všade – na plagátoch i vo filme Dick Smart 2.007. Do troch rokov od začiatku spoločnosti bolo vyrobených 35 000 kusov. Vespa sa z Talianska rozšírila do Nemecka, Anglicka, Španielska, Francúzska i do Indie či Brazílie.

Pár ikonických kúskov na záver

Vespa 98

V roku 1946 bola na trh uvedená Vespa 98, ktorá bola predstavená širokej verejnosti v v golfovom klubu v Ríme. Štít skútra zdobilo vyryté logo Piaggio Aircraft. V tom čase sa Vespa stala mimoriadne známou značkou a okamžite zožala obrovský úspech, ale našlo sa aj veľa skeptikov. Existovali dva modely – štandardný sa predával za 55 000 lír a luxusná verzia až za 66 000 lír.

História značky Vespa
História značky Vespa (zdroj: Vespa.com)

Vespa 98 Corsa Circuito

O rok neskôr bola skonštruovaná Vespa 98 Corsa, ktorá bola určená výhradne na závodné účely. Cieľom bolo ukázať výnimočné schopnosti a rýchlosť týchto milých malých skútrov. Prvým človekom, ktorý si zajazdil na tomto žihadle, bol Giuseppe Cau. Vozidlo malo oceľový rám, ručne vyrábanú kapotu, bubnové brzdy s ventilačnými chladiacimi otvormi, trojstupňovú prevodovku a chladenie s nútenou ventiláciou.

História značky Vespa
(zdroj: Vespa.com)

Vespa 125 Corsa

Rok 1949 bol prelomový v tom, že Vespa po prvýkrát vyrobila závodný podvozok. Na jeho výrobu použili hliníkovú zliatinu, ktorá sa používala aj na výrobu lietadlových konštrukcií. Vysoká rýchlosť vozidla bola zabezpečná vďaka optimalizovanému umiestneniu palivovej nádrže a riadidiel. V roku 1950 sa Vespa 125 Corsa zúčastnila mnohých závodov, Giuseppe Cau a Dino Mazzoncini sa vďaka nej umiestnili na prvom a druhom mieste.

Komerčný článok